Etykiety

wtorek, 19 października 2010

Żytnie Ciastka - Gluten!

Całkiem przypadkiem udało mi się stworzyć przepis na wybornie chrupiące ciastka:)
Chciałam powtórzyć przepis i ponownie wykonać rogaliki z tego przepisu. Zupełnie przez przypadek zamiast mąki przennej dodałam mąkę żytnią żurkową.
Ciasto wyszło klejące, zupełnie nie nadawało się do zawijania. Postanowiłam więc powycinać różne kształty z rozwałkowanego ciasta. Kółka powsadzałam w formę od muffinek, na ciasto łyżka marmolady lub czekolady i przykryłam wyciętym kawałkiem ciasta (np gwiazdką).
Ciastka są niesamowicie kruche a mogą je zjadać osoby uczulone na mąkę przenną (jak moja córka).
 Składniki:
  • 2 i 1/4  szkl. mąki żytniej żurkowej,
  • 20 dag. masła,
  • 2 żółtka,
  • 1 czubata łyżka kwaśnej śmietany,
  • 1/4 szkl. cukru pudru,
  • szczypta soli,
  • nadzienie (ja dałam powidła i pigwę w gęstym, słodkim syropie).
Wykonanie:
Składniki na ciasto zagnieść i zawinąć w folię. Odstawić do lodówki na ok 1-2 godziny.
Po wyciągnięciu ciasta z lodówki odrywać kawałki ciasta i rozwałkować na grubość ok 2mm. Ważne aby w trakcie wałkowania podsypywać ciasto mąką by się nie kleiło do stolnicy i do wałka. Rozwałkować ciasto i powykrawać z połowy ciasta kółka a z drugiej połowy różne inne kształty. Kółkami wyłożyć formę do muffinek. Na ciastka nałożyć farsz i przykryć je ciastkiem w innej formie niż kółko.
Ciastka piec w temperaturze ok 190st. C na złoty kolor (10-15 minut).
Po wyciągnięciu i ostudzeniu dowolnie przybrać (ja posypałam cukrem pudrem).
Polecam:)

2 komentarze:

  1. żytnich jeszcze nie robiłam, ale nadrobię to z pewnością :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja akurat nie mam problemu z glutenem i w sumie nie wiem czy faktycznie od jest taki zły. Jakoś nigdy się tymi rzeczami nie przejmowałam. Nawet jak robię przepisy z https://basiazsercem.pl to wiem, że są one wyśmienite, bynajmniej dla osób lubiące mączne wyroby.

    OdpowiedzUsuń